Saksgangen ved dispensasjon i byggesaker
Når det skal bygges et nytt bygg, gjøres endringer på eksisterende bygg eller foretas større endringer i utearealet kreves det ofte dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2. Her vil du få en oversikt over saksgangen ved dispensasjonssøknader.
Dispensasjon
Dispensasjon innebærer at man får lov til noe man egentlig ikke skulle ha fått lov til. Det kreves for eksempel dispensasjon ved søknad om tiltak som strider med plan- og bygningsloven, en reguleringsplan eller en kommuneplan.
En dispensasjon fra en plan endrer ikke planen. Det innebærer bare at planen fravikes i det konkrete tilfelle.
Begrunnet søknad
Det skal en del til for å få dispensasjon, og søknaden må derfor begrunne hvorfor dispensasjon bør gis. Søknaden må blant annet redegjøre for hvilke bestemmelser det søkes dispensasjon fra, og grunner som taler for at det bør gis dispensasjon. Begrunnelsen må bygge på klare og relevante hensyn om tiltaket.
Nabovarsel
Den som ønsker dispensasjon må vasle naboer og gjenboere før søknad sendes til kommunen. I varselet må søker opplyse om at merknader må være fremmet innen en frist på minst to uker etter at varselet er sendt, og grunnlagsmaterialet for søknaden er gjort tilgjengelig jf. plan- og bygningsloven § 21-3.
Særskilt varsel er ikke nødvendig når dispensasjonssøknad fremmes samtidig med søknad om tillatelse etter plan- og bygningsloven kapittel 20, eller når søknaden åpenbart ikke berører naboens interesser.
Høring
Etter plan- og bygningsloven § 19-1 må alle dispensasjoner som berører regionale og statlige myndigheters saksområde sendes disse for uttalelse før kommunen kan gi dispensasjon. En uttalelse fra høringsinstansene er et faglig innspill til kommunen, som skal bidra til å gi kommunen et bedre grunnlag for å vurdere om dispensasjon skal gis. Uttalelsene tillegges særlig vekt ved kommunens dispensasjonsbehandling.
Kommunens vedtak
Kommunen har en plikt til å sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak fattes jf. forvaltningsloven § 17. Dette er med på å styrke partenes rettssikkerhet og sørge for at forvaltningsorganet har et så godt beslutningsgrunnlag som mulig.
Kommunens vedtak må begrunnes i henhold til forvaltningslovens regler i §§ 24 og 25. På hvilken måte lovens vilkår er oppfylt må blant annet komme frem av vedtaket. Videre må det fremgå av vedtakets begrunnelse hvilke hensyn som er vektlagt og hvilke vurderinger som er foretatt.
Saksbehandlingsfeil
Manglende høring før vedtak blir truffet, manglende vurderinger eller en mangelfull begrunnelse, vil være saksbehandlingsfeil som kan medføre at vedtaket blir ugyldig. Ta kontakt med oss dersom du mistenker at det er feil ved vedtaket. Vi kan reglene og unntakene.