Hvordan foregår en nedbemanningsprosess?
En nedbemanningsprosess starter med at bedriften bestemmer seg for at nedbemanning er det riktig for bedriften. Dette bestemmer de seg for ved et styrevedtak. Nedbemanning handler om at bedriften skal si opp ansatte på bakgrunn av virksomhetens forhold. Videre må bedriften bestemme seg for grunnlaget for nedbemanning, hvilken del av bedriften som skal rammes og hvor mange ansatte som skal bli sagt opp. Når dette er gjort starter prosessen der bedriften foretar drøftelsesmøter med de arbeidstakerne som er aktuelle for oppsigelse. Til slutt bestemmer ledelsen seg for hvem som må gå, og sender ut oppsigelsesbrev. De som mottar oppsigelsesbrev har rett til å kreve et forhandlingsmøte med ledelsen. Da vil det ofte være aktuelt å drøfte forhold omkring sluttpakke og fratredelsesavtale.
I Norge er nedbemanningsprosessen omfattende. Generelt er det vanskelig å si opp ansatte i Norge på en lovlig måte. Alle ansatte har et sterkt vern mot oppsigelse i arbeidsmiljøloven. Trår arbeidsgiver feil kan det føre til at hele oppsigelsen er ugyldig, og at arbeidstaker fortsatt har rett til å beholde stillingen. Ved ugyldig oppsigelse vil arbeidstaker også kunne ha krav på erstatning for økonomisk tap og oppreisning.
To rettigheter du bør være bevisst på i en nedbemanningsprosess
Dersom du står overfor en mulig oppsigelse er det to rettigheter du bør være klar over. Som arbeidstaker har du en rett til å bli tilbudt annet passende arbeid dersom arbeidsgiver har dette. Arbeidsgiver har ingen plikt til å opprette en stilling det ikke er behov for, men de skal tilby deg en passende ledig stilling dersom du er kvalifisert til den. Kvalifisert er du dersom du kan utføre arbeidet etter en rimelig opplæringstid.
Videre har du en rettighet i form av at du som arbeidstaker skal bli tatt hensyn til. Arbeidsgiver må vurdere sitt behov for nedbemanning opp mot ulempen det medfører for arbeidstaker å miste jobben. En typisk ulempe ved å miste jobben er at man må flytte på seg for å få ny jobb. Dette vil tale i mot oppsigelse. Andre forhold som vil relevant for vurderingen er omsorgsbyrde, sosiale forhold, alder og muligheten for å få ny jobb.
Hva betyr det at oppsigelsen må være saklig begrunnet?
En virksomhet som går i underskudd og som står i fare for å måtte legge ned driften, vil som regel ha saklig grunn for å gjennomføre nedbemanning. Arbeidsgiver må dokumentere den saklige grunnen for at oppsigelsen skal bli lovlig. Dersom arbeidsgiver ikke har, eller ikke klarer å dokumentere saklig grunn, vil oppsigelsen være usaklig.
I saklighetskravet ligger det et krav til saklig utvelgelse av hvem som skal sies opp. For å vurdere hvem som skal sies opp må virksomheten først definere en utvelgelseskrets. Utvelgelseskretsen er den gruppen av ansatte som det skal velges mellom i forhold til hvem som skal bli sagt opp. Utgangspunktet for utvelgelseskretsen er at alle de ansatte utgjør denne. Det må foreligge saklig grunn for å innskrenke kretsen. Et eksempel kan være at en avdeling eller et kontor av virksomheten går i underskudd, og at de derav ønsker å begrense kretsen til å omfatte de ansatte ved denne avdelingen eller kontoret.
Videre må arbeidsgiver som følge av kravet til saklighet definere utvalgskriterier for å vurdere hvem som skal bli sagt opp. Det vanligste er å bruke ansiennitet, men også andre hensyn kan være saklige med tanke på bedriftens behov. Slike hensyn kan for eksempel være utdanning, spesielle ferdigheter eller kompetanse.
Ved vurderingen av om en ansatt skal sies opp må det foretas en skjønnsmessig vurdering i det konkrete tilfellet. Ved siden av kravene til saklig utvelgelse og at arbeidsgiver må definere utvelgelseskriterier vil rettighetene som beskrevet i punktet ovenfor få anvendelse.
Kravet til saklig og korrekt saksbehandling
Videre må saksbehandlingen være saklig og korrekt. Arbeidsgiver må blant annet følge de alminnelige oppsigelseskriteriene i arbeidsmiljøloven. Et av kriteriene er at arbeidsgiver må avholde drøftelsesmøte med de ansatte som står i fare for å bli sagt opp. Bakgrunnen for at det skal avholdes drøftelsesmøter er i hovedsak å drøfte grunnlaget for en eventuell oppsigelse. Under dette møtet vil arbeidsgiver typisk forklare grunnlaget for oppsigelsen, utvalgskretsen, samt utvelgelseskriteriene som arbeidsgiver har basert utvelgelseskretsen på. Det er også vanlig å snakke om arbeidsgiver har annet passende arbeid å tilby.
Når arbeidsgiver har bestemt seg for hvem de ønsker å si opp må de sende ut oppsigelsesbrev. Oppsigelsesbrevet må oppfylle de strenge kravene til innhold og levering. Er ikke vilkårene oppfylt kan oppsigelsen være ugyldig, og arbeidstaker kan ha krav på erstatning. Dersom oppsigelsen er gyldig vil den oppsagte ha rett til å kreve forhandlingsmøte. I praksis blir det ofte en forhandling om en frivillig fratredelsesavtale eller sluttpakke.
Hva gjør du dersom du har blitt sagt opp, og tror at oppsigelsen ikke er saklig?
Kontakt en advokat
Ta kontakt med oss i Osloadvokatene. Vi bistår deg med å vurdere oppsigelsens grunnlag.
Drøftelsesmøte
Vi bistår deg i drøftelsesmøte og/eller forhandlingsmøte. Ved bistand fra advokat øker dine muligheter for å få en gunstigere fratredelsesavtale.
Vi prater med arbeidsgiver for deg
Dersom det er ønskelig holder vi dialogen med arbeidsgiver og bistår deg i forhandlingene med arbeidsgiver. Under forhandlingene holder vi deg oppdatert hele veien.
Vi representerer deg
Dersom det ender med en rettslig prosess i domstolene representerer vi deg og ivaretar dine interesser.