Hva er NAV?
NAV er forvaltningsorganet som har ansvaret for organisering og finansiering av arbeidsmarkedet, trygdeytelser og sosialhjelp. Du kommer i kontakt med NAV når du søker om blant annet sykepenger, aap, uføretrygd, dagpenger, arbeidsavklaringspenger (AAP) eller barnetrygd. NAV behandler søknaden din, og fatter vedtak som enten innvilger eller avslår den med hjemmel i folketrygdloven.
Det hender at NAV gjør en feil i sin saksbehandling, som fører til at søknaden blir avslått på uriktig grunnlag. Da kan det lønne seg å få en advokat til å se på saken din, og få hjelp til å skrive en god klage. Dette vil øke dine muligheter til å få omgjort et uriktig vedtak.
Har du fått avslag på søknad eller klage?
De vedtak som Nav fatter og som gjelder dine rettigheter og plikter, kan påklages til NAV klageinstans. Dersom NAV klageinstans opprettholder vedtaket, kan du anke saken inn for Trygderetten. Trygderetten er et domstollignende, uavhengig organ, som er spesialisert på trygde- og pensjonssaker.
Er du uenig med Trygderettens avgjørelse og ønsker å prøve lovligheten av deres avgjørelse, kan saken ankes videre inn for lagmannsretten. Prosessen fra opprinnelig vedtak til en eventuell rettslig prøving i lagmannsretten er komplisert og tidkrevende. Med god bistand fra en av våre spesialister i trygderett får du god bistand og rådgivning på veien.
Vi kan hjelpe deg i alle saker som gjelder klage/anke på vedtak som er fattet med hjemmel i folketrygdloven.
Kan jeg få bistand fra advokat?
Ja! Du har rett til å bli bistått av en advokat gjennom hele prosessen. Bistand fra en dyktig advokat kan være viktig for å ivareta dine interesser på best mulig måte. Det er viktig at du tar kontakt før klage-/ankefrist løper ut.
Dersom vedtaket endres til din fordel, skal staten som hovedregel dekke de advokatutgiftene du har hatt i saken.
Dersom du har lav inntekt/formue kan du ha krav på fri rettshjelp. Staten dekker da advokatutgiftene dine uavhengig av sakens utfall. Ta kontakt med oss for en uforpliktende vurdering av om du fyller vilkårene for fri rettshjelp.
Finnes det en klagefrist?
I de fleste saker løper det en frist for å klage på vedtaket. Fristen variere etter hva vedtaket gjelder, men i trygdesaker er den som oftest 6 uker. Fristen begynner å løpe den dagen du mottar vedtaket.
Hvis du ikke sender klage til Nav før klagefristen utløper, risikerer du å miste retten til å få klagen behandlet. Derfor er det viktig å ta kontakt med oss så tidlig som mulig etter at du har mottatt vedtaket. Vi vil da gjøre det som er nødvendig for å bryte klagefristen og for å kunne ivareta dine interesser på best mulig måte videre.
Ha all nødvendig dokumentasjon
Det er du som må vise at du oppfyller lovens krav for å motta en ytelse fra NAV. Derfor er det viktig at du sender all nødvendig dokumentasjon med klagen, eller inngir de dokumentene som Nav etterspør underveis i saksbehandlingen. Hva slags dokumentasjon som må inngis varierer fra sak til sak, men typiske eksempler er lønnsslipper, sykemeldinger, arbeidsavtale, legeerklæringer eller annen medisinsk dokumentasjon.
Hvis du har fått avslag eller er uenig i et vedtak fra NAV kan du klage på dette
Klage til NAV klageinstans
Har du fått et vedtak fra Nav som du ønsker å klage på, skal klage sendes til den instansen som fattet vedtaket. Dersom vedtaksinstansen opprettholder sitt vedtak, sendes klagen automatisk videre til klageinstansen for behandling.
Dersom Nav klageinstans opprettholder vedtaket som er påklaget, kan saken ankes inn for Trygderetten.
Dersom du ikke vinner frem med anke til Trygderetten, kan saken ankes videre inn for lagmannsretten. Lagmannsretten har begrenset prøvingsrett. Lagmannsretten kan bare prøve lovligheten av vedtak/kjennelse.
Frister
Klagefristen i saker som er behandlet etter folketrygdloven er 6 uker. Vedtak som er behandlet etter andre lover, kan ha kortere klagefrist (3 uker). Det er derfor viktig at du setter deg inn i hva som står om klagefrist i vedtaket.
Ankefristen til Trygderetten er 6 uker fra dagen du mottar Nav klageinstans sitt vedtak.
Ankefristen til lagmannsretten er 6 måneder fra dagen du mottar Trygderettens kjennelse.
Ta kontakt med Osloadvokatene for kontakt med spesialist i trygderett
En advokat kan bistå deg under hele prosessen
Last opp vedtaket her
Hvis du ønsker bistand fra våre spesialister kan du laste opp vedtaket fra Nav her. Vi vil da gjennomgå dette og gi deg en tilbakemelding på om du har en sak. Det koster ikke noe å laste opp vedtaket her og få et svar fra en advokat her.