Hva er en fallskade?
En fallskade er en skade som er pådratt etter et fall. Høyden på fallet er ikke nødvendigvis det som er utslagsgivende for skadeomfanget da landingen og fallsituasjonen har betydning for skadebildet. Hovedspørsmålet etter en fallskade er om skaden er varig og om den har gitt deg økonomisk tap i form av inntektstap og merutgifter. Renholdere, bygg og anlegg, jord og skogbruksarbeid er en typiske yrkesgrupper som får fallskade på jobb.
Fallskader er godkjent som arbeidsulykke
For at et fall skal regnes som en arbeidsulykke må man ha vært utsatt for en plutselig eller ytre hending mens du er i arbeid. En ytre hending som medfører en påkjenning eller belastning som er uvanlig i arbeidet ditt regnes også som en arbeidsulykke. Skader etter fall godkjennes vanligvis som yrkesskade. Dette gjelder åpenbart ved fall fra store høyder, men gjelder også ved at man for eksempel sklir på et glatt underlag, snubler og faller.
Erstatning etter fallskade på jobben
Dersom du har hatt et fall på jobben og blitt påført en skade kan du ha krav på yrkesskadeerstatning. Du har da krav på å få erstatning for det økonomiske tapet som skaden har medført. Yrkesskader behandles av både NAV og i det forsikringsselskapet yrkesskadeforsikringen er tegnet i. Den som blir skadet skal settes i samme økonomisk situasjon som om skaden aldri hadde skjedd. Det er derfor viktig at ulykken meldes til de riktige instansene så fort som mulig.
Det går også et skille mellom påført tap og fremtidig tap relatert til din økonomiske situasjon. Påført tap innebærer en konkret vurdering og beregning av tapets størrelse, og her har du normalt krav på full erstatning. Størrelsen på et fremtidige tap kan være mer komplisert å fastsette, og beregningen her er standardisert i forskrifter.
Dekning av merutgifter
Ved en yrkesskade som følge av et fall har du krav på å få dekket inntektstap, men også merutgifter relatert til skaden. Dette kan være merutgifter til behandling, tilrettelegging i hjemmet og høyere reiseutgifter utover det som NAV dekker. Dersom fallskaden din blir godkjent som en yrkesskade har du krav på dekning av merutgifter fra NAV uten egenandel.
Menerstatning
I tillegg til å få dekker utgifter og erstatning for økonomisk tap, kan du også ha krav på menerstatning. Menerstatning innebærer at livskvaliteten din er blitt betydelig redusert som følge av skaden. Dette er en erstatning som forutsetter varige mén av ikke-økonomisk art. Det kan innebære at du etter skaden ikke kan drive med fritidsaktivitetene du tidligere har gjort eller ikke klarer å utføre hverdagslige oppgaver på samme måte som før. Som hovedregel må den varige medisinske invaliditeten settes til 15% eller mer for å få menerstatning. Denne skadegraden må normalt avgjøres av en lege eller spesialist.
Hva bør du gjøre om du har hatt en fallulykke på jobb?
Meld fra om skaden så raskt som mulig
Det er viktig at både NAV og forsikringsselskapet får melding om skaden så raskt som mulig. Mange arbeidsgivere har gode melderutiner, men det er ditt ansvar at de rette instansene får beskjed om skaden. En spesialist innen yrkesskade hos Osloadvokatene kan hjelpe deg med å melde fra til de rette instansene på riktig måte.
Du kan ikke stole på alle forsikringsselskaper
Det er viktig å bruke en spesialist i erstatningsrett til å ivareta dine interesser. Et forsikringsselskap har ansvar for å holde forsikringspremiene nede. Et legeskjønn som fastsetter omfanget av din skade vil variere fra lege til lege. Det medfører at faktum og juss blir vanskelig og komplisert. Ved denne type problemstillinger, og ved alle typer oppgjør vil du få ekstra god hjelp med en spesialist hos Osloadvokatene.
Dokumenter symptomer
Skader må dokumenteres og behandles av leger og fysioterapeuter. Det er først etter behandlingen er avsluttet at man vet om skaden er varig og skadegraden kan fastsettes. Behandlingen og konsekvensene kan ta flere år å få avklart. Våre spesialister i yrkesskade kan hjelpe deg gjennom hele denne perioden og kan sørge for å dokumentere dette i ettertid.
Spar på kvitteringer
Utgangspunktet er at alle påførte merutgifter i forbindelse med ulykken dekkes av NAV eller forsikringsselskapet. Derfor er det viktig at du kan dokumentere alle utgiftene du har hatt.