Hva må du gjøre dersom du mener det foreligger et kontraktsbrudd?
Mener du at det foreligger et kontraktsbrudd må du reklamere overfor selger. Reklamasjon må skje “innen rimelig tid” etter at man oppdaget, eller burde oppdaget feilen. Reklamerer ikke kjøper innen to år etter den dagen gjenstanden ble tatt over, kan mangelen uansett ikke gjøres gjeldende.
Hva kan du kreve dersom det er en mangel ved båten?
Har båten feil eller mangler kan du fremsette krav mot selger. Du har krav på at selger reparerer feilen, omleverer gjenstanden, prisavslag eller heving. I tillegg kan du ha krav på erstatning.
I utgangspunktet har selger en rett til å reparere feilen, selv om du ønsker noe annet. Det er imidlertid ikke ubetinget. Selger må sørge for at feilen blir reparert fullt ut. Mange tror at man for eksempel kan kreve et nytt drev dersom det er ødelagt. Det er ikke tilfelle, du har bare krav på et feilfritt drev, ikke at selger skal erstatte et gammelt drev med et helt nytt. Videre har du krav på at reparasjonen skjer raskt og uten at det koster deg noe.
Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøper har klaget over mangelen kan kjøper kreve prisavslag eller heve kjøpet. For at kjøper kan kreve heving må det foreligge et vesentlig kontraktsbrudd. Prisavslaget skal gjenspeile forholdet mellom nedsatt og avtalt pris.
Er båten solgt «som den er»?
Brukte båter selges nesten alltid “som den er”. Utgangspunktet ved inntakelse av en slik klausul er at selger fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler ved båten. Som kjøper vil du imidlertid uansett alltid kunne kreve erstatning for mangler som skyldes brudd på selgers opplysningsplikt. Du vil også som regel kunne kreve erstatning for skjulte feil som anses som vesentlige etter en helhetsvurdering av kjøpesummen og forholdene for øvrig. Kjøpesummen påvirker altså hva du kan forvente og dermed hva du kan kreve erstattet. Det sentrale er misforholdet mellom tingens stand og det kjøperen kunne regne med.
Selgers opplysningsplikt og kjøperens undersøkelsesplikt
Selger har plikt til å opplyse deg om alle viktige forhold ved båten som han selv kjente til, eller burde kjent til. Selger skal for eksempel uoppfordret informere om vannlekkasjer eller motorproblemer. Selgers opplysninger må også være korrekte, er de ikke det foreligger det en mangel.
Kjøperens undersøkelsesplikt går ut på at de fleste kjøpere besiktiger båten og gjerne prøver en tur før de kjøper den. Forhold som kjøper da ble eller burde bli kjent med kan normalt ikke gjøres gjeldende som en mangel. Selgers opplysningsplikt går imidlertid foran kjøpers undersøkelsesplikt.
Slik går du frem for å reklamere på en båt med feil og mangler:
Reklamer ovenfor selger
Det er viktig at du reklamerer ovenfor selgeren så fort som mulig om feilene eller manglene ved båten. I kommunikasjon med selger må det tydelig stå at du reklamerer. Du kan miste kravet ditt dersom du ikke reagerer innen rimelig tid.
Ta kontakt med advokat
Dersom det oppstår en konflikt med selgeren i form av at de nekter å godta kravet, reklamasjonen eller rett og slett ikke svarer deg, vil vi anbefale å ta kontakt med Osloadvokatene som har flere spesialister innen kjøp og salg av båter.
Spar på all dokumentasjon
Det er viktig at du sparer på all kommunikasjon med bilselgeren og all dokumentasjon på feil og mangler, samt alle utgifter du har hatt som du ønsker erstattet. Dette gjelder også eventuelle utredningsutgifter du kan ha pådratt deg.
Vi kan ta saken til forliksrådet
Hvis ingenting fungerer, tar vi saken til forliksrådet for å få en avgjørelse. Ofte vil innboforsikringen din kunne dekke advokatutgiftene dine, og hvis du vinner frem kravet ditt er det motparten som betaler advokatutgiftene dine.