Lovgivning
Det er flere sentrale lover på arbeidsrettens område. De mest sentrale reglene i et arbeidsforhold finne vi i ferieloven, arbeidsmiljøloven og EU-direktivene. Mens ferieloven skal sikre arbeidstakere feriepenger og ferietid, skal arbeidsmiljøloven blant annet sikre et godt og trygt arbeidsforhold. Som arbeidsgiver er det viktig at du forholder deg til og handler i samsvar med de regler som til enhver tid gjelder.
Det er store regelverksendringer på arbeidsrettsområdet og det kan være vanskelig å henge med på alle endringer som skjer. Det er likevel viktig at arbeidsgiver som den profesjonelle part er oppdatert på gjeldende regelverk, herunder organiserer sin virksomhet innenfor de til enhver tid gjeldende regler. Vi har oversikt over regelverket og de gjeldende endringer – og vil derfor kunne gi effektive og nødvendige råd om eventuelle endringer som må gjøres for at virksomheten skal drifte i tråd med gjeldende regelverk på arbeidsrettens område.
Arbeidsgivers styringsrett
Arbeidsgivers styringsrett er retten til å lede, fordele og organisere arbeidet. Det betyr at styringsretten gir deg som arbeidsgiver mulighet til å foreta endringer i arbeidsforholdet overfor den enkelte arbeidstaker. Styringsretten ligger til grunn i alle arbeidsforhold, men er begrenset av arbeidsavtalen, eventuelle tariffavtaler, praksis og en rekke lover. Styringsretten begrenses også av mer allmenne saklighetsnormer, noe som innebærer at arbeidsgivers avgjørelser må ha et forsvarlig grunnlag. Les mer her om arbeidsgivers styringsrett.
Som arbeidsgiver kan du ikke foreta for vidtgående endringer i arbeidstakers stilling og arbeidsoppgaver. Dersom arbeidsforholdet blir vesentlig endret sammenlignet med det som var avtalt eller forutsatt mellom partene, vil grensene for arbeidsgivers styringsrett være overtrådt. Ønsker du å få gjennomslag for slike vesentlige endringer, vil du derfor måtte gå veien om endringsoppsigelse.
Hvorvidt endringsoppsigelsen er gyldig, vil avhenge av sakens faktum og om en slik oppsigelse er å anse som «saklig». Er du usikker på hvor grensene for arbeidsgivers styringsrett går, ta kontakt med våre arbeidsrettsadvokater. Vi kan reglene og unntakene, og rådgir deg om hvordan du best bør gå frem.
Dine rettigheter og plikter
Som arbeidsgiver har du mange forpliktelser overfor dine ansatte. Alle arbeidstakere skal for eksempel ha en skriftlig arbeidsavtale, og det er begrensninger i hvilken arbeidstid som kan avtales. Videre må du som arbeidsgiver utbetale lønn, trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift, samt tegne yrkesskadeforsikring for alle ansatte.
Som arbeidsgiver må du også sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og sette deg inn i arbeidstakers rett til personvern på arbeidsplassen. Som arbeidsgiver vil du måtte vite hvilke kontrolltiltak du eventuelt kan gjennomføre. Du vil også måtte vite hvordan du kan bruke personalmapper, sende ut lønnsslipper mv. Hvis du som arbeidsgiver ikke overholder dine plikter kan du risikere erstatningsansvar og straff.
Avslutning av arbeidsforhold
Avslutning av arbeidsforhold kan enten skje ved en frivillig avtale mellom partene, eller ved at arbeidstakeren meddeles oppsigelse eller avskjed. Det er faste regler for hvordan en oppsigelse eller avskjed skal skje. For at en arbeidstaker skal sies opp må det for eksempel foreligge saklig grunn. Saklig grunn til oppsigelse foreligger blant annet hvis arbeidstakeren har begått et alvorlige brudd på arbeidsavtalen. Hvis du er i tvil om du har saklig grunn til oppsigelse anbefales det å konferere med advokat.
Husk at du også alltid skal drøfte saken med arbeidstakeren før beslutning om oppsigelse tas. Ved oppsigelse gjelder i tillegg en rekke formkrav som blant annet rett til å kreve forhandlinger og retten til å reise søksmål. Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstakeren personlig eller sendes med rekommandert brev.
Ugyldige oppsigelser
Er ikke oppsigelsen eller avskjedigelsen gjort riktig, kan det innebære at oppsigelsen er ugyldig. I utgangspunktet vil en ugyldig oppsigelse eller avskjed gi en arbeidstaker rett til å fortsatt stå i stillingen mens for eksempel søksmål behandles for retten. Usaklig oppsigelse eller avskjed gir i utgangspunktet arbeidstaker krav på erstatning som kan være både økonomisk og ikke-økonomisk tap.
Vår erfaring er at det vil være rimeligere for bedriften å ta kontakt med advokat i forkant av en eventuell oppsigelse/avskjed, enn å måtte ta kontakt med advokat etter at oppsigelse eller avskjed har blitt gitt og denne viser seg at enten er ugyldig eller formuriktig. Profesjonell håndtering av slike saker sikrer i tillegg at arbeidsgiver ivaretar sitt omdømme, ved at saken behandles slik de skal etter arbeidsmiljølovens bestemmelser.
Hvordan gå frem i en arbeidskonflikt?
Snakk med arbeidstakeren
Det er alltid å anbefale å snakke med arbeidstakeren for å prøve å komme frem til en løsning på de utfordringer som er. Fortell arbeidstakeren om hvordan du ser saken, og kom med forsalg til hvordan arbeidsgiver ser at konflikten kan løses. Vær også åpen for arbeidstakerens perspektiver. Noen saker er så komplekse og vanskelige, at det kan være nødvendig å innhente råd og bistand fra eksterne, for eksempel en organsisasjonsrådgiver. Begge parter og hele arbeidsmiljøet som sådant, tjener på å bli enige seg imellom.
Ta kontakt med advokat
Dersom konflikten vedvarer anbefales det å ta kontakt med advokat. Vi opplyser deg om gjeldende lovverk, og vil bistå med rådgivning, og i kontakt med arbeidstakeren. Vi vil gi deg råd og sørge for at dine interesser blir ivaretatt, samtidig som saken blir håndtert profesjonelt og i tråd med arbeidsmiljølovens regler.
Søksmål
Vi har flere dyktige advokater med høy kompetanse og lang erfaring i arbeidstvister. Dersom saken ender med et søksmål, bistår vi deg og sørger for at dine interesser blir ivaretatt.