Ønsker du å si opp en ansatt?
Å håndtere oppsigelser på en lovlig og rettferdig måte er ikke bare viktig for å unngå potensielle rettstvister, men det bidrar også til å opprettholde et godt omdømme og en positiv arbeidskultur. I denne artikkelen vil du få en oversikt over hva som kreves for å si opp en ansatt.
Oppsigelse
En oppsigelse må være saklig begrunnet i arbeidstakers eller virksomhetens forhold. Dette innebærer for eksempel at oppsigelsen må skyldes at arbeidstakeren har begått en feil, eller at du som arbeidsgiver har behov for nedbemanning. Kan ikke oppsigelsen saklig begrunnes i virksomhetens eller arbeidstakers forhold, vil den bli ansett usaklig, samt gi arbeidstakeren rett til erstatning.
Oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold
Oppsigelse begrunnet i virksomhetens forhold betyr normalt at oppsigelsen skyldes nedbemanning, restrukturering, omstilling eller liknende. Disse tiltakene må igjen være begrunnet i bedriftens økonomiske situasjon. En oppsigelse er ikke saklig begrunnet dersom du som arbeidsgiver har annet passende arbeid å tilby arbeidstakeren i virksomheten.
Ved oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold må du som arbeidsgiver velge hvilke arbeidstakere som skal sies opp. Denne prosessen kalles for utvelgelsesprosessen, og det er normalt å benytte seg av fire utvelgelseskriterier for å bestemme hvem som skal bli sagt. Disse er kompetanse, ansiennitet, alder og sosiale og økonomiske forhold.
Oppsigelse begrunnet i arbeidstakers forhold
Oppsigelse begrunnet i arbeidstakers forhold kan for eksempel skyldes dårlig arbeidsprestasjon, ugyldig fravær, rusmisbruk eller brudd på lojalitetsplikten. I utgangspunktet bør du som arbeidsgiver ha gitt den ansatte mulighet til å forbedre seg, og eventuelt ha gitt advarsler, før en oppsigelse blir gitt. Det er ingen krav om at arbeidstaker må være gitt advarsel, men ettersom en oppsigelse må være saklig begrunnet, vil advarsler være egnede bevismidler.
Hvis en ansatt mener at oppsigelsen er usaklig begrunnet, kan vedkommende kreve forhandlinger innen to uker etter at oppsigelsen ble mottatt. Dersom partene ikke blir enige, kan arbeidstakeren reise søksmål og kreve oppsigelsen kjent ugyldig.
Hva må oppsigelsen inneholde?
En oppsigelse må inneholde informasjon om arbeidstakers rett til å kreve forhandlinger og til å reise søksmål. Videre må en oppsigelse inneholde opplysninger om arbeidstakers rett til å fortsette i stillingen, samt hvilke frister som gjelder for å kreve forhandlinger og reise søksmål. En oppsigelse må også inneholde informasjon om hvem et eventuelt søksmål skal rettes mot.
En oppsigelse må leveres til arbeidstakeren personlig, eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers adresse.
Mangelfull oppsigelse
Hvis oppsigelsen ikke er gjort riktig, vil den være ugyldig. Da anses oppsigelsen for å ikke ha skjedd, og arbeidstakeren beholder sin stilling. Den ansatte vil da kunne kreve erstatning og lønn for perioden vedkommende eventuelt var uten arbeid.