Det er vanskelig å si opp ansatte i Norge
Det finnes kun to lovlige grunner til å bli sagt opp. Enten må det være noe den ansatte har gjort feil, eller så må det være at arbeidsgiver må nedbemanne. Alle andre begrunnelser vil være usaklige og gi deg grunnlag for erstatning. Alle ansatte har et sterkt vern i arbeidsmiljøloven mot oppsigelser. En liten bommert fra arbeidsgiver kan føre til at hele oppsigelsen er ugyldig og at du dermed fortsatt har rett til å stå i stillingen. En slik bommert kan også føre til at du har krav på erstatning og lønn, selv om du ikke har vært på jobb. Det er rett og slett veldig vanskelig å si opp ansatte i Norge på en lovlig måte.
Innkalt til drøftelsesmøte – hva nå?
Etter Arbeidsmiljøloven § 15-1 skal arbeidsgiver innkalle arbeidstaker til et drøftemøte før beslutning om oppsigelse fattes. I dette møtet skal arbeidstaker få muligheten til å komme med sine synspunkter. For å gjøre dette så oversiktlig og ryddig som mulig er det lurt å kontakte en arbeidsrettsadvokat hos Osloadvokatene tidlig i prosessen.
- Saklighetskravet innebærer at arbeidsgiver bør redegjøre for grunnlaget for oppsigelsen.
- Ved oppsigelse som begrunnes i virksomhetens bør det i tillegg redegjøres for hvordan utvelgelseskriteriene er anvendt overfor den aktuelle arbeidstakeren.
- Utvelgelseskriterier er de faktorene som skal være avgjørende for hvilke medarbeidere som skal sies opp innen den delen av bedriften som skal nedbemannes.
- I drøftelsesmøte skal arbeidstaker få muligheten til å fortelle om hvordan oppsigelsen vil ramme vedkommende. Jo verre du blir rammet av en oppsigelse, jo mer skal til for at den skal være saklig.
- Dersom oppsigelsen er begrunnet i forhold ved arbeidstaker er det særlig viktig at arbeidstakeren får redegjøre sitt syn på saken og får mulighet til å korrigere de opplysningene arbeidsgiver bygger på.
Hva betyr det at en oppsigelse må ha en saklig grunn?
En arbeidsgiver har i visse tilfeller anledning til å si opp ansatte, men arbeidstakernes stilling står sterkt i norsk rett. Arbeidsmiljøloven setter forbud mot usaklig oppsigelse. Dette innebærer at en arbeidsgiver ikke kan si opp en arbeidstaker etter eget forgodtbefinnende. Momenter som kan gjøre en oppsigelse lovlig:
- Ulovlig fravær
- Ordrenekt
- Dårlig utførelse av arbeidet
- Illojal opptreden overfor arbeidsgiver
- Arbeidskonflikter
- Mistet førerkort eller lisens
- Rusmisbruk
- Kriminelle forhold i eller utenfor arbeidsforholdet.
Også sykdom kan være saklig grunn til oppsigelse, men her har arbeidstaker et særlig vern mot oppsigelse det første året man er sykemeldt. Arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker med sykdommen som begrunnelse.
Hva må oppsigelse fra arbeidsgiver inneholde?
Oppsigelsen må inneholde informasjon om arbeidstakers rett til å kreve forhandlinger og retten til å reise søksmål. Den skal også inneholde arbeidstakers rett til å fortsette i stillingen, samt hvilke frister som gjelder for å kreve forhandling og reise søksmål. Oppsigelsen skal også orientere om hvem et eventuelt søksmål skal rettes mot, samt retten til å fortsette i stillingen mens forhandlinger eller søksmål foregår.
Oppsigelsen må også skje skriftlig. Oppsigelsen skal leveres til den ansatte personlig, eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers adresse.
Hva skjer dersom oppsigelsen ikke er gjort riktig?
Hvis oppsigelsen ikke er gjort riktig, så kan det innebære at oppsigelsen er ugyldig. Da anses oppsigelsen for å ikke ha skjedd, og arbeidstaker står fortsatt i stillingen. Arbeidstaker vil da også få erstatning i tillegg til lønn for perioden.
Hva gjør du dersom du om du er i ferd med å bli sagt opp?
Mottatt advarsel eller innkalling til drøftelsesmøte
Ofte har man kort tid fra man får innkalling til drøftelsesmøte til selve møte. Ofte er det snakk om 2-3 dager. Våre arbeidsrettsadvokater har mulighet til å stille på kort varsel og vi kan også kontakte arbeidsgiver for å endre tidspunktet for drøftelsesmøte, slik at du får med deg advokat.
Kontakt advokat før møtet
Osloadvokatene vil kunne gjennomgå innkallingen til drøftelsesmøte sammen med deg for å finne argumenter for at du skal beholde stillingen eller få erstatning.
Frist for søksmål om å beholde jobben
Etter arbeidsmiljøloven kapittel 17 må søksmål reises innen åtte uker fra forhandlingene avsluttes. Dersom det ikke er gjennomført forhandlinger, løper fristen fra da oppsigelsen ble mottatt.
Frist ved søksmål om erstatning
Ønsker du bare å få erstatning, men ikke å få tilbake jobben må du anlegge sak innen 6 måneder.