Styrkede rettigheter for bilkjøpere- bilforhandler kan ikke lenger selge bilen «som den er»
Mange forbrukere kjøper bil fra en forhandler som «selges som den er». Nye lovendringer i forbrukerkjøpsloven endrer nå denne regelen, og stiller strengere krav til riktig og spesifikk informasjon ved bilkjøp.
Innføring av strengere krav til bilselger fra nyttår
Fra og med 1. januar 2024 innføres viktige endringer i forbrukerkjøpsloven ved bilkjøp. Endringene i loven styrker kjøpers rettigheter ved bilkjøp. Loven gjelder salg fra en profesjonell part (forhandler) til en forbruker. Les mer om bilkjøp her .
Hva har endringene å si for ditt bilkjøp?
Som forbruker kan en føle seg maktesløs dersom en oppdager feil ved bilkjøp, og hvert fall ved kjøp fra en bilforhandler. Snart stilles det imidlertid nye krav til den som skal selge bil, som styrker rettighetene til forbrukerne (kjøper). Det er spesielt en endring som kan ha stor betydning for deg som kjøper bil fra en profesjonell motpart.
Bilselger kan ikke lenger skrive «selges som den er»
En av de største endringene ved bilkjøp er at bilselger-ansvaret blir strengere. Tidligere har forhandlere kunnet gardere seg fra ansvar for mulige mangler, ved at bilen «selges som den er». Dette er derfor en stor og positiv endring for bilkjøper, fordi de fleste bruktbiler i dag nemlig selges «som de er».
Med endringen som innføres i forbrukerkjøpsloven fra nyttår kan ikke bilselger lengre fraskrive seg ansvar på denne måten. Bilforhandlere kan ikke lengre skrive i kjøpskontrakten at bilen «selges som den er». Med lovendringen som innføres 1. januar 2024 er bilselger derfor pålagt å opplyse om alle feil og avvik fra vanlige krav til kvalitet og funksjonalitet.
Skjerping av bilselger-ansvaret er gode nyheter for bilkjøper
I tillegg til at regelen om at biler kan «Selges som den er» skrotes, stiller også lovendringene andre nye krav til den som selger bil. Nå skal også feil ved bilen som oppdages inntil to år etter bilkjøpet, regnes som om de var til stede da bilen ble kjøpt. Endringen gjør at det er forhandleren som i større grad må dokumentere at feilen ikke var til stede eller skyldes forhold før salget. Feilen skal da som hovedregel repareres kostnadsfritt for kjøper. Endringene i forbrukerkjøpsloven er derfor en betydelig styrkning av rettighetene til den som skal kjøpe bil av en profesjonell.
Kravene til bilselger vil gjøre at det stilles høyere krav til å gi riktig informasjon om bilen i forkant av bilkjøpet.