Personvern og kontrolltiltak på arbeidsplassen
Grensen mellom hvilke kontrolltiltak en arbeidsgiver kan iverksette, og ansattes personvern kan være vanskelig. Ta kontakt med oss for en vurdering av din sak. Vi kan reglene og unntakene.
Personvern
Kontroll og overvåking av arbeidstakere handler i hovedsak om to motstridende interesser. På den ene siden har du som arbeidsgiver ønske og behov for kontrolltiltak, mens arbeidstakerens personverninteresser og arbeidsmiljø taler i mot. Hvilke kontrolltiltak som kan iverksettes beror på vanskelige vurderinger, hvor det anbefales bistand av advokat.
Kontrolltiltak
Som arbeidsgiver har du rett til å verne arbeidsplassen mot uønskede og ulovlige handlinger. Dette innebærer at du i visse tilfeller kan iverksette kontrolltiltak. Hva som anses som kontrolltiltak skal forstås bredt. Eksempler er helseundersøkelser, innhenting av helseopplysninger, overvåking av telefonbruk, videoovervåking, tilgangskontroll, kontroll av e-post, kroppsvisitering og testing av rusmiddelbruk.
Når kan kontrolltiltak innføres?
Kontrolltiltak kan innføres dersom arbeidsgiver har saklig grunn til det, og tiltaket er egnet til å avdekke de forholdene eller forebygge den risikoen du som arbeidsgiver ønsker å fjerne. Hvis situasjonen endrer seg, slik at det ikke lenger er behov for tiltaket, skal det fjernes.
Du må velge det kontrolltiltaket som er minst belastende for arbeidstakerne. Videre skal det ved flere kontrolltiltak, foretas en samlet vurdering. Et tiltak som alene er saklig, kan sammen med andre tiltak være en for stor belastning.
Tradisjonelle kontrolltiltak som tilgangskontroll eller resultatkontroll vil normalt anses saklig, mens kroppsvisitasjon og andre mer inngripende tiltak normalt ikke er tillatt. Hvor grensen går, beror på en konkret vurdering i den enkelt sak.
Drøfting, informasjon og evaluering
Som arbeidsgiver har du plikt til å drøfte kontrolltiltak, og behovet for disse med de tillitsvalgte. Drøftingsplikten gjør seg også gjeldende ved vesentlige endringer av eksisterende kontrolltiltak. At kontrolltiltak skal drøftes med tillitsvalgte innebærer ikke at partene må bli enige. Det er tilstrekkelig at drøfting er gjennomført.
Før kontrolltiltak bli iverksatt, skal de ansatte ha informasjon om formål, praktiske konsekvenser og sannsynlig varighet av kontrolltiltaket. Denne plikten gjelder overfor alle arbeidstakere som tiltaket får konsekvenser for. Videre må du som arbeidsgiver, sammen med de tillitsvalgte, jevnlig evaluere behovet for eksisterende kontrolltiltak. Hvor ofte og grundig evalueringen skal være, må vurderes konkret for hvert enkelt kontrolltiltak. Dette avhenger blant annet av hvor inngripende tiltaket er.
Trenger du hjelp i en lignende sak?
Vi har flere dyktige advokater med høy kompetanse og lang erfaring i arbeidstvister. Ta kontakt dersom du ønsker en vurdering av din sak, og råd om hvordan du best bør gå frem. Vi sørger for at du og dine interesser blir ivaretatt.