Nye regler for el-sparkesykkel
Bruken av el-sparkesykkel har økt stadig siden 2018. Denne økningen har ført til et betydelig antall av trafikkulykker og personskader. Fra september 2022 har det kommet nye regler for bruken av el-sparkesykkel. Disse nye reglene har blant betydning for varsomheten som er knyttet til bruken av el-sparkesykkel, samt at el-sparkesyklene nå må ha ansvarsforsikring.
Den største endringen er at el-sparkesykkel regnes som motorvogn, ikke sykkel som var den tidligere klassifiseringen. At el-sparkesykkel nå regnes som en motorvogn er at alle el-sparkesyklene må ha egen ansvarsforsikring. Dette kan ha betydning dersom du er i en trafikkulykke med en el-sparkesykkel.
Kollisjon med el-sparkesykkel er en trafikkulykke
Bilansvarsloven gjelder dersom du blir påkjørt av en bil eller motorsykkel. At bilansvarsloven kommer til anvendelse betyr at skadelidte har krav på erstatning fra skadelidtes ansvarsforsikring, fremfor skadelideren selv.
Fra september gjelder bilansvarsloven for alle utleide el-sparkesykler, mens privateide el-sparkesykler faller inn under bilansvarsloven fra januar 2023. Fra disse tidspunktene vil bilansvarsloven gjelde ved kollisjon, trafikkulykker, singelulykke og andre ulykker el-sparkesyklene er involvert i.
Dekning av advokatkostander
Dersom du er utsatt for en ulykke med en el-sparkesykkel som er omfattet av bilansvarsloven vil ansvarsforsikringen som hovedregel dekke rimelige og nødvendige utgifter du har til juridisk bistand. Dette er fordi du har krav på full erstatning og utgiftene til advokat er en utgift du ikke ville ha hatt dersom ulykken ikke inntraff.
Det påløper ingen kostnader før klient og advokat er enige om oppdrag. Kontakt oss for en uforpliktende vurdering av din sak, eller les mer her om dine rettigheter ved dekning av erstatning.