Når en ansatt underpresterer
Som arbeidsgiver kan det være en utfordrende oppgave å håndtere ansatte som ikke leverer i henhold til avtaler og forventninger. Uansett årsak er det imidlertid viktig at du som arbeidsgiver adresserer problemet på en profesjonell og konstruktiv måte. I denne artikkelen vil du få gode råd og tips til hvordan du bør håndtere en ansatt som underpresterer.
Samtale med arbeidstakeren
Når en arbeidstaker underpresterer er det viktig å håndtere problemet før det rekker å utvikle seg. Dette ettersom underprestering over tid vil ha negativ innvirkning på effektivitet, resultater og engasjement i hele bedriften. Ta derfor tak i problemet tidlig, finn årsakene og vær tydelig.
Det anbefales å starte med å ha en samtale med den ansatte som underpresterer. I denne samtalen er det spesielt viktig å tenke på hvordan du som arbeidsgiver tilnærmer deg problemet. Som leder bør du være forståelsesfull og empatisk, samtidig som du er tydelig på at det ikke kan fortsette slik i lengden. Videre er det viktig at dere sammen finner årsaken til problemet, og finner tiltak som gjør at målene blir nådd.
Oppfølgingsplan for ansatte som underpresterer
Etter samtalen med arbeidstakeren anbefales det å utarbeide en oppfølgingsplan, ettersom det er viktig at arbeidstakere har mulighet til å forbedre seg. I oppfølgingsplanen bør det fremgå hva som er problemet, hva som skal forberedes, hvilke tiltak som skal gjennomføres og hvem som har ansvaret for disse.
Det er viktig å gi den ansatte sjansen til å lykkes, og forsøke å finne ut hva vedkommende trenger for å få det til. Som arbeidsgiver bør du ha en viss tålmodighet, der arbeidstakeren må få øve og praktisere for å mestre arbeidet slik du som arbeidsgiver ønsker.
Husk å dokumenter!
Det er lurt å dokumentere at du og arbeidstakeren har hatt en samtale. Dette kan du for eksempel gjøres ved å følge opp samtalen med en e-post i etterkant, hvor du takker for samtalen og lister opp noen punkter om hva du forventer fremover.
Arbeidsmiljøloven stiller krav om at en oppsigelse må være “saklig begrunnet”, men loven er taus om hvilke grunner som er gyldige. Det er imidlertid sikker rett at det avgjørende er om lederen har stilt krav, gitt nødvendig opplæring, gitt tydelige tilbakemeldinger og gitt medarbeideren mulighet til å forberede seg. Det er derfor viktig å ha dokumentert den oppfølgingen som er gjort.
Har du en ansatt som underpresterer?
Vi har flere advokater med lang erfaring og høy kompetanse i saker innen arbeidsrett. Ta kontakt dersom du ønsker en uforpliktende vurdering av din sak. Vi sørger for at du og dine interesser blir ivaretatt.