Forskjellen på reklamasjon og garanti
Samspillet mellom garanti og reklamasjon kan være vanskelig å få tak på. I denne artikkelen vil du derfor få en oversikt over hva forskjellen er.
Hva er en garanti?
En garanti er en frivillig ordning som selgeren velger å påta seg. Garanti er altså ikke en lovfestet rett du har som kjøper, men noe som avtales mellom deg og selger. Dette i motsetning til reklamasjonsreglene, som selger ikke kan velge bort. Gjennom en garanti påtar selger seg ansvar for visse feil og mangler innen en bestemt tidsfrist. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at selgere ofte gir garantier med uklare formuleringer, eller som inneholder kompliserte begrensninger. På denne måten kan garantien skape en falsk trygghet. For å forhindre dette bør du gjennomgå garantien nøye, og oppklare eventuelle uklarheter før kjøpet.
Betydningen av garanti
En garanti gir kjøperen rettigheter som går lenger enn det som følger av lovverket. En garanti gir deg med andre ord noe mer enn det du allerede har krav på. For eksempel kan en garanti gi deg rett til å reklamere på feil i en lengre periode enn det som følger av loven.
Reklamasjon
Reklamasjon gir kjøper rett til å klage på feil og mangler ved en vare innenfor en bestemt tidsfrist. Reklamasjoner må fremsette innen rimelig tid etter at feilen oppdages eller burde vært oppdaget, og senest innen to eller fem år. Hvor lang reklamasjonsfristen er avhenger av hvordan type vare eller tjeneste du har kjøpt, samt hvilken lov som kommer til anvendelse.
Hvis selger har gitt deg en garanti, er det garantifristen som gjelder, og ikke reklamasjonsreglene.
Advokatutgifter
I saker om kjøp av varer og tjenester vil du ofte kunne få dine utgifter til advokat dekket gjennom innboforsikringen din. Forsikringsselskapet vil normalt dekke advokatutgifter opp til 100 000 kr. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen. Vi ordner alt med ditt forsikringsselskap.