Forskjellen på reklamasjon og garanti

Samspillet mellom garanti og reklamasjon kan være vanskelig å få tak på. I denne artikkelen vil du derfor få en oversikt over hva forskjellen er.

lyd, vederlagskrav, hvite prikker, samvær, garasjeport, drenering, arealavvik, gaver, uføretrygd, gjeld, tapt barndom, barnevernet, tilbakeføring av barn, diskriminering, oppsigelse, sykemelding, NAV, samvær, boligen er mindre, testament ugyldig, elektriske anlegget, masseoppsigelse, foreldreansvar, eierbrøk, fusk, egenmelding, båt, varemerkeloven, ekspropriasjon, erstatning, arbeidskontrakt, arbeidsgiver, konkurranseklausuler, permittering, varsling, oppfølgingsplan, underpresterer, motorsykkel, fristavbrudd, foreldelse, båt med flere feil, garanti

Hva er en garanti?

En garanti er en frivillig ordning som selgeren velger å påta seg. Garanti er altså ikke en lovfestet rett du har som kjøper, men noe som avtales mellom deg og selger. Dette i motsetning til reklamasjonsreglene, som selger ikke kan velge bort. Gjennom en garanti påtar selger seg ansvar for visse feil og mangler innen en bestemt tidsfrist. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at selgere ofte gir garantier med uklare formuleringer, eller som inneholder kompliserte begrensninger. På denne måten kan garantien skape en falsk trygghet. For å forhindre dette bør du gjennomgå garantien nøye, og oppklare eventuelle uklarheter før kjøpet.

Betydningen av garanti

En garanti gir kjøperen rettigheter som går lenger enn det som følger av lovverket. En garanti gir deg med andre ord noe mer enn det du allerede har krav på. For eksempel kan en garanti gi deg rett til å reklamere på feil i en lengre periode enn det som følger av loven.

Reklamasjon

Reklamasjon gir kjøper rett til å klage på feil og mangler ved en vare innenfor en bestemt tidsfrist. Reklamasjoner må fremsette innen rimelig tid etter at feilen oppdages eller burde vært oppdaget, og senest innen to eller fem år. Hvor lang reklamasjonsfristen er avhenger av hvordan type vare eller tjeneste du har kjøpt, samt hvilken lov som kommer til anvendelse.

Fakta

Hvis selger har gitt deg en garanti, er det garantifristen som gjelder, og ikke reklamasjonsreglene.

Advokatutgifter

I saker om kjøp av varer og tjenester vil du ofte kunne få dine utgifter til advokat dekket gjennom innboforsikringen din. Forsikringsselskapet vil normalt dekke advokatutgifter opp til 100 000 kr. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen. Vi ordner alt med ditt forsikringsselskap.

Lene Hamre Høyendahl (Permisjon)

Advokat

Blog details/ One pager CTA form

Vi vurderer gjerne saken din!

Jeg vurderer gjerne
saken din!

Last opp vedlegg her
(maks filstørrelse 10MB)
Last opp

Maximum file size: 10.1MB

*Ved innsending av kontaktskjemaet samtykker du til vår Personvernerklæring

Trenger du hjelp i en lignende sak?

Vi har flere dyktige advokater med høy kompetanse og lang erfaring i tvister om kjøp av varer og tjenester. Ta kontakt dersom du ønsker en vurdering av din sak, og råd om hvordan du best bør gå frem. Vi sørger for at du og dine interesser blir ivaretatt.

– Advokaten var super til å følge opp mine saker og var veldig hjelpsom uansett hva jeg trengte hjelp til. Hun er også flink til å informere om ting, og alltid hyggelig å snakke med. Anbefales på det sterkeste.

Tidligere klient - Oslo

https://advokat.no/wp-content/uploads/2022/07/Lene-Hamre-480x480-1.jpg

Lene Hamre Høyendahl (Permisjon)
Advokat

Relaterte artikler

Få rask hjelp av en advokat

Ønsker du hjelp fra en advokat kan du sende oss en henvendelse – helt uforpliktende. Vi finner en passende advokat som vil ta kontakt i løpet av dagen.

CTA Footer Form

*Ved innsending av kontaktskjemaet samtykker du til vår Personvernerklæring