Arbeidsgivers plikter ved varsling i arbeidsforhold
Varsling i arbeidsforhold innebærer at en arbeidstaker sier ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Men hvordan bør du som arbeidsgiver behandle en varslingssak?
Hva er varsling?
Varsling innebærer at en ansatt sier ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Dette kan for eksempel være forhold som strider med rettsregler eller etiske normer i samfunnet. På denne måten avdekker varsling eventuelle lovbrudd og uakseptabel atferd, samt bidrar til et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen.
Alle arbeidstakere har rett til å varsle om kritikkverdige forhold på egen arbeidsplass. Varsling kan skje anonymt.
Slik bør arbeidsgivere håndtere et varsel
At du som arbeidsgiver må håndtere et varsel innebærer at du må undersøke, avdekke, saksbehandle og til slutt få slutt på det kritikkverdige forholdet. Arbeidsmiljøloven gir ingen konkret oppskrift på hvordan et varsel skal behandles. Loven sier imidlertid at varselet skal følges opp innen rimelig tid, at det skal undersøkes tilstrekkelig og at gjengjeldelse er forbudt. Videre må du ivareta den som varsler og andre involverte. Dette er parallelle prosesser som må håndteres samtidig.
Alle bedrifter som har fem eller flere ansatte skal ha varslingsrutiner. Bedrifter som har færre enn fem ansatte må ha varslingsrutiner hvis forholdene i virksomheten tilsier det.
Innsyn
En varslingssak skal håndteres konfidensielt. Dette innebærer blant annet at identiteten til den som varsler og andre opplysninger i saken ikke skal være kjent for flere en nødvendig. Den personen det varsles om har imidlertid rett til innsyn i varselet. Vedkommende har også i utgangspunktet krav på opplysninger om hvem som har varslet. Det kan imidlertid tenkes unntak i visse situasjoner, ettersom retten til innsyn må avveies mot kravet til konfidensialitet og taushetsplikt.
Dersom varselet utpeker noen som ansvarlig for det kritikkverdige forholdet, må de som beskyldningene retter seg mot involveres. De må få informasjon om varselet, og gis mulighet til å fortelle sin versjon av saken.
Habilitet
Det viktig at den som undersøker og håndterer varselet er upartisk og uten interesser i saken. Dette innebærer at den eller de som håndterer varselet må være habile.
Ved tvil om en persons habilitet bør vedkommen ikke delta i undersøkelsen eller håndteringen av varslingssaken. Dette øker sjansen for at involverte parter slår seg til ro med arbeidsgivers håndtering av varselet.
Advokatutgifter
Vi har konkurransedyktige priser på våre tjenester. Hver sak er individuell, og det er således vanskelig å tilby en forhåndsberegnet pris. Ta kontakt med oss så kan vi angi hvor mye tid som normalt vil gå med til din sak. Utgifter til advokat løper ikke før vi er enige om et oppdrag.
Vi bistår både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Vi kan tilby rammeavtaler til bedrifter. Ta kontakt med oss for å finne ut mer.