Angrerett: Når kan man angre på et kjøp?
Det er ikke alltid at et kjøp blir som forventet. Kanskje handlet du på impuls, eller ikke har behov for tingen likevel. Men når har man egentlig mulighet til å angre på et kjøp?
Hva er angrerett?
Angrerett er en lovfestet rett for forbrukere til ensidig å gå fra avtale om kjøp av vare eller finansiell tjeneste innen en angitt periode på vanligvis 14 dager. Angreretten gjelder kun i tilfeller hvor kjøpet er inngått på andre måter enn i butikk eller fast utsalgssted. Dette kan for eksempel være ved handel på nett, via telefonsalg, på stand eller av en dørselger.
Det er ikke nødvendig å påvise feil eller mangler, eller ha noen spesiell grunn til å ønske å benytte seg av angreretten. Uavhengig av hva som er årsaken til at du ønsker å gå fra avtalen, kan du angre på kjøpet.
Angreretten gjelder ikke ved kjøp av varer eller tjenester av en privatperson.
Hvordan angrer du?
For å kunne benytte deg av angreretten, er det viktig at du overholder angrefristen. Vanligvis har du to uker til å angre, og nedtellingen starter enten den dagen avtalen om tjenesten ble inngått eller den dagen du fikk varen fysisk i besittelse. Ofte har selger utarbeidet et eget skjema som du må fylle ut dersom du ønsker å angre. Hvis ikke, kan du avbryte angrefristen ved å sende en e-post til selgeren.
Du må returnere eller levere varen til selgeren innen 14 dager etter at du ga beskjed om at du ønsket å angre. Det er ditt ansvar å sørge for en trygg retur. Pakk derfor varen godt, og ta vare på kvitteringen for frakt.
Du har krav på å få tilbake hele beløpet du har betalt for varen, men du må som hovedregel selv dekke returkostnadene. Den næringsdrivende skal imidlertid dekke disse kostnadene hvis butikken har påtatt seg å betale disse eller ikke har informert forbrukeren om at vedkommende må betale returkostnadene.
Bytterett
Selv om du ikke har angrerett ved kjøp inngått i butikk eller fast utsalgssted, har du som regel bytterett. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte varen. Betingelsene for bytte settes av butikken selv, og det kan for eksempel være at du ikke kan bytte en vare som er kjøpt på salg. Butikken kan også velge om du har rett til å få pengene tilbake, eller om du kun får en tilgodelapp. En tilgodelapp er gyldig i tre år, med mindre annet er oppgitt.
En feil med varen?
Hvis det er en feil med varen kan du klage/reklamere, uansett om du har angrerett eller bytterett. I slike tilfeller gjelder de vanlige reglene om mangler og reklamasjon. Dette kan du lese mer om her.