Håndverkertjenester
Hvordan går du frem om håndverktjenesten ikke går som planlagt.
Hva sier loven om erstatning
Dersom jobben ikke går som planlagt, resultatet ikke blir som avtalt eller det i etterkant viser seg at det foreligger feil og mangler, kan det gi deg rett på prisavslag, erstatning eller heving.
Etter renovering eller oppussing kan det ofte avdekkes mangel på resultatet, en mangel etter loven eller etter det som er avtalt.
Hvis resultatet ikke er i samsvar med det som ble opplyst i avtalen, eller under markedsføringen, kan det også foreligge mangel.
Frist for reklamasjon på håndverkertjenester
Den enkelte er forpliktet til å reklamere, dvs. melde i fra, når det avdekkes feil og mangler.
I tråd med håndverktjenesteloven § 22 må mangelen påberopes innen «rimelig tid» etter at den ble oppdaget, eller etter at den enkelte burde ha oppdaget mangelen.
Fristen er relativ og må vurderes ut ifra det konkrete forhold. På samme måte som forbrukerkjøp settes fristen gjerne til 2 måneder etter at mangelen ble oppdaget.
Bestemmelsen setter også noen absolutte frister på 2 og 5 år, alt etter hvor lenge tjenesten er ment å vare ved vanlig bruk.
I tillegg til frister for reklamasjon stilles det også krav til dens innhold.
Etter alminnelig kjøpsrett må du varsle om at tjenesten ikke har vært utført i henhold til avtalen, og at det således foreligger en mangel. Videre må denne mangelen angis som grunnlag for rettslige krav ovenfor håndverker.