NAV stoppet arbeidsavklaringspenger – hadde ikke lest legeerklæringen
Osloadvokatene har erfaring med at NAV har stanset ytelser uten å ha satt seg inn i sakens dokumenter – har ført til at folk ikke har fått ytelser de har krav på.
Ett vilkår for å få arbeidsavklaringspenger (AAP) er at den trygdede er i aktiv behandling. Dersom dette vilkåret ikke er oppfylt kan NAV avslå søknaden om ytelse eller stanse en pågående ytelse.
Seier for Osloadvokatene
Nylig bistod Osloadvokatene en mann som hadde jobbet hele sitt liv, fått en skade og dermed mottok AAP. NAV stanset ytelsen da de konkluderte med at mannen ikke lenger var i aktiv behandling.
Det NAV ikke hadde fått med seg var at mannen var henvist til spesialist. NAV overså også at det forelå en behandlingsplan for skuldersmertene.
NAV klageinstans konkluderte da med at mannen hadde rett på arbeidsavklaringspenger
Måtte søke på nytt
Til tross for klagen fant ikke NAV grunn til å omgjøre vedtaket. De sendte derfor saken videre til klageinstansen. Kort tid senere fikk NAV på nytt informasjon om spesialistutredningen. NAV hevdet at dette var nye opplysninger, selv om opplysningene hadde vært tilgjengelige for NAV i flere måneder. De konkluderte nå med at mannen likevel hadde rett på arbeidsavklaringspenger. Men i stedet for å omgjøre vedtaket der de stanset ytelsen ba de mannen om å søke på nytt.
Bistand fra advokat
Advokat Berge fra Osloadvokatene forfattet et nytt brev til NAV og krevde øyeblikkelig omgjøring av stans-vedtaket. NAV var fortsatt lite villig til å innrømme at det var begått saksbehandlingsfeil, men valgte å omgjøre vedtaket. Etter flere uker i usikkerhet kunne dermed mannen på nytt slå seg til ro med at han ville få ytelsene han hadde krav på. Ettersom vedtaket var blitt endret til hans gunst måtte NAV dekke samtlige av mannens advokatutgifter.