Hva sier kjøpsloven om heving av kjøp?
Kjøpsloven gjelder for alle kjøp så lenge det ikke er fastsatt noe annet i andre lover. Men hva sier kjøpsloven om heving av et kjøp?
Å heve kjøpet betyr at kjøpsavtalen opphører. Hver part skal da levere tilbake det de har mottatt.
Virkeområdet
Kjøpsloven er en de mest sentrale kontralslovene i Norge. Loven gjelder for alle typer kjøp, med mindre det står noe annet i loven.
Kjøpsloven gjelder både for kjøp og salg mellom to næringsdrivende og to privatpersoner.
Hva kan føre til heving?
Etter kjøpsloven kan både en forsinkelse og en mangel, eller feil, gi grunnlag for heving.
Heving som følge av forsinkelse
Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes deg som kjøper er kjøpet forsinket.
En forsinkelse kan gi grunnlag for heving dersom:
- Forsinkelsen medfører et “vesentlig kontraktsbrudd“, eller
- Du gir en rimelig tilleggsfrist og kjøper ikke oppfyller kjøpet innen denne nye fristen.
Har du gitt en tilleggsfrist kan du ikke heve kjøpet mens denne fristen løper.
Heving som følge av mangel eller feil
I utgangspunktet er en mangel et avvik mellom det som er levert og det som er avtalt. Det vil også være en mangel ved varen dersom den ikke tilfredsstiller kravet til en alminnelig god vare eller selger har gitt uriktige eller misvisende opplysninger om varen.
Hvis varen du har kjøpt har en feil eller mangel kan kjøpet heves dersom mangelen utgjør et “vesentlig kontraktsbrudd”, jf. kjøpsloven § 39 første ledd. Kravet om at mangelen må føre til et vestlig kontraktsbrudd er en terskel for hvilke mangler som kan gi grunnlag for heving. Det er altså ikke alle mangler som gir grunnlag for heving.
Rettspraksis har presisert at spørsmålet er om kjøper har rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen. I dette ligger det at det vil variere fra kjøp til kjøp hva som er rimelig. Det vil avhenge av blant annet prisen, hvilken vare som er solgt og andre forhold rundt kjøpet.
Ta kontakt med våre advokater dersom du lurer på om du kan heve ditt kjøp.
Husk reklamasjon!
For å gjøre en mangel gjeldene må du huske å reklamere. En reklamasjon er en melding eller et varsel til selger om hva slags feil eller mangel det er ved varen.
Reklamasjonen må være gitt innenfor en relativ frist og en absolutt frist. Den absolutte fristen er på to eller fem år, avhengig av hvor lenge en vare er ment å vare. Er reklamasjonen satt frem etter den absolutte fristen, kan ikke mangelen gjøres gjeldene.
Den relative fristen er et krav om at reklamasjonen må fremsettes innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. For å avgjøre om reklamasjonen er innenfor den relative fristen må det derfor gjøres to vurderingen. Den første er når fristen løper fra, altså når du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Den andre vurderingen er hvor lang tid som er rimelig i denne konkrete saken.
En reklamasjon om heving må også inneholde informasjon om at du ønsker å heve kjøpet.
Kjøper kan også kreve erstatning i tillegg til heving dersom kjøper har lidd et økonomisk tap ved kjøpet.
Alternative beføyelser
Dersom varen din er forsinket eller det er en mangel ved varen, men det ikke er tilstrekkelig for å heve kan du ha krav på andre misligholdsbeføyelser. Detter blant annet:
- Erstatning
- Prisavslag
- Retting
- Omlevering
Ta kontakt med en av våre advokater dersom du har spørsmål.