6 gode tips om du har opplevd bankID-svindel
BankID-svindel er et økende problem i samfunnet. BankID er en digital tjeneste som brukes av de fleste banker for å blant annet logge seg inn, betalinger, ta opp mindre lån og overføringer. Mister du kontrollen over egen bankID kan det ha store personlige konsekvenser. Her er en oversikt over noen tips om du har opplevd BankID-svindel.
Et ofte sagt, men veldig nyttig tips for å forebygge svindel, er å ikke trykke på tilsendte linker. En normal svindelmetode er å utgi seg selv for å være banken. En bank vil aldri be deg om å skrive inn din personlige informasjon vis SMS eller E-mail. Du må også aldri oppgi dine personlige passord over telefon.
Har skaden skjedd og du har blitt svindlet er det noen steg vi anbefaler at du gjennomfører.
1. Ta kontakt med banken
Det første som må gjøres er å ta kontakt med banken. Dette er ekstremt viktig da banken har sikkerhetstiltak som vil motvirke at svindleren kan utnytte din BankID ytterligere .
2. Bytt passord og sperr kort/BankID
Det er viktig å foreta tiltak for å stoppe svindleren, også når du allerede har blitt et offer. Gå inn på banken sin nettside og bytt alle passord du kan. Du må også sperre kort og BankID for å motvirke at svindleren kan stjele enda mer penger fra deg.
3. Anmeld forholdet og sjekk om du har forsikring mot BankID-svindel
Det er viktig å anmelde forholdet til politiet. Anmelder du forholdet vil du også kunne få igjen på forsikring om du har en forsikring som dekker slike tilfeller.
4. Be banken om informasjon
Har du blitt svindlet MÅ du be banken om den nødvendig informasjonene. Informasjonen du mottar fra banken burde inneholde hvor omfattende svindelen er og hvordan svindelen er gjennomført.
I Norge har det de siste årene vært omkring 150 000 nordmenn som har blitt utsatt for ID-tyveri.
5. Ta kontakt med en advokat
Mener du at banken ikke har gjort nok for å beskytte deg som kunde, kan det være lurt å ta kontakt med en advokat. En advokat vil kunne hjelpe deg med å vurdere om du har en sak. Har du ikke har handlet uaktsomt vil banken i de fleste tilfeller være ansvarlige. Selv om banken er ansvarlig, kan de nekte å tilbakebetale beløpet du er svindlet for. Dette vil en advokat kunne hjelpe deg med!
6. Opprett sak i Finansklagenemnda
En advokat vil kunne hjelpe deg med å opprette en sak hos Finansklagenemda mot BankID-svindel. Finansklagenemnda er et klageorgan som behandler klager mot banker og andre finansselskaper.