Har du kjøpt en bolig med feil og mangler?
Dersom du oppdager en feil eller mangel på boligen kan det fort bli et mareritt. Du kan ha krav om prisavslag, heving av kjøp eller erstatning mot selger, men dette avhenger av avtalen som er inngått mellom partene. Ofte lurer man på hva man skal gjøre, om man selv står ansvarlig for feilene eller om dette dekkes av selgeren. Husk at Osloadvokatene er spesialiserte på mangelsaker.
Hva er en feil eller mangel?
En feil eller mangel er avvik fra kjøperens forventning om tilstanden på boligen. Dette kan gjelde alle typer mangler på boligen eller eiendommen som fuktskader i boligen, ødeleggelser etter skadedyr, elektriske feil, redusert utsikt fra hytta, vannskader eller om leiligheten er mindre enn du trodde.
Dette er avhengig av hva som er avtalt mellom partene og de opplysningene selgeren har gitt om boligens tilstand og kjøpesum. Det må også avgjøres om selgeren har skjult opplysninger eller om boligen er i vesentlig dårligere stand enn forventet.
Selv om mangelen viser seg måneder etter salget, kan du ha et krav.
Hva om boligen har blitt «solgt som den er»?
Utgangspunktet er at boligen skal være i samsvar med avtalen mellom kjøper og selger. Dette gjelder både om opplysningene er skriftlige eller om det er gitt muntlig beskjed på visning.
Dersom selgeren har skjult opplysninger og «solgt boligen som den er» kan du likevel ha et krav mot selgeren. Dette er fordi selgeren ikke skal kunne ha en ansvarsfraskrivelse dersom det er blitt tilbakehold eller gitt feil opplysninger om tilstanden til boligen. Dermed kan du ha et krav, selv om boligen selges som den er.
Dersom boligen er i «vesentlig dårligere stand» i henhold til kjøpesummen og de gitte opplysningene kan du også ha et krav. Boligen er ansett som mangelfull dersom den er i «vesentlig dårligere stand» enn hva kjøpere kunne regne med. Dette varierer fra bolig til bolig, men tommelfingerregelen er at kostnadene ved å utbedre feil og mangler må være opp 5-6% av kjøpesummen for at det skal ansees som «vesentlig».
Vi kan hjelpe deg med om du har krav på prisavslag, reklamasjon eller erstatning. Vi kan også hjelpe deg med å heve kjøpet, som betyr at du får kjøpesummen pluss renter tilbakebetalt.
Les mer her om feil og mangler ved boligkjøp.
Hvordan går du frem ved klage eller reklamasjon?
Kontakt selgeren
Dersom du skal klage eller reklamere på et boligkjøp må du først ta kontakt for å gjøre selgeren oppmerksom på de feilene eller manglene du har oppdaget. Osloadvokatene gjør dette for deg. Det løper frister her og pass på at du ikke reklamerer for sent.
Du må reklamere innen rimelig tid
Etter loven har du 5 år på å reklamere når du oppdager en feil eller mangel. Dersom selger visste om feilen, men unnlot å opplyse om det har du enda lengre tid. Det er imidlertid viktig at man klager eller reklamerer raskt etter man har oppdaget feil eller mangler. Normalt må man reklamere innen tre måneder etter man har oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Går det lengre tid risikerer du at kravet går tapt på grunn av passivitet.
Vær aktiv
Noen boligkjøpere venter gjerne med å melde fra om feil eller mangler man har oppdaget for å spare opp til å kunne ta alt på en gang med selgeren. Dette kan føre til at man har ventet for lenge og at reklamasjonsfristen er utløpt som betyr at det er for sent å få tilbake penger. Du kan også be om en vurdering fra Osloadvokatene. På siden her kan du laste opp dokumenter som vi kan ta en gjennomgang av. Vi trenger da kjøpekontrakten, overtakelsesprotokoll og salgsoppgaven. Last det opp her så får du svar dagen etter.
Takstmann
Man bør få dokumentert og vurdert feil eller mangler ved en takstmann. Vi velger blant Norges beste takstmenn, slik at vi er sikre på at alle andre mangler eller feil også oppdages samtidig. Våre spesialister vet hvilke takstmenn som er best. Vi vet også hvordan du kan unngå takstmenn som forsikringsselskapet bruker.