Boligselgerforsikring
Det er stadig flere som velger å tegne en eierskifteforsikring, også kalt boligselgerforsikring, ved salg av eiendom. En slik forsikring koster vanligvis mellom tre og fem promille av salgssummen, og de som velger bort forsikringen mener ofte at risikoen for at det kommer et mangelskrav er liten. Ved å tegne en slik forsikring før boligsalget får man en sikkerhet i form av at selgeren overlater ansvaret for mulige feil eller mangler til et forsikringsselskap. Forsikringen beskytter selgeren mot krav om feil eller mangler i fem år etter boligsalget. Tidsbegrensningen er satt til 5 år fordi da vil som regel reklamasjonsfristen ha utløpt og kravet vil være tapt.
Hva er et regresskrav?
Et regresskrav er enkelt forklart at man har krav på å få dekket et pengebeløp som man har betalt på vegne av en annen. Regress forekommer i de tilfeller hvor selgeren har opptrådt svikaktig eller har forsømt sin opplysningsplikt. I en boligsalgssituasjon innebærer dette at en boligkjøper klager over en feil eller mangel til et forsikringsselskap. Forsikringsselskapet dekker kravet til kjøperen, men mener at de ikke skal dekke beløpet og dermed krever regress fra boligselgeren.
En boligselgerforsikring er ingen garanti
Etter et boligkjøp er det mange kjøpere som mener at boligen ikke var i den standen de forventet. Det anføres gjerne at det foreligger feil eller mangler.
Kjøperen vil da normalt rette et krav mot selgeren eller hans forsikringsselskap. I disse tilfellene kan det være lurt å ha en boligselgerforsikring. Problemet oppstår når forsikringsselskapet ikke vil dekke kravet eller kanskje dekker kravet og deretter krever regress fra selgeren. Forsikringsselskapet kan anføre at
- Selger har gitt mangelfulle opplysninger til kjøper.
- Selger har unnlatt å gi opplysninger som skulle vært gitt til kjøper.
- De mangelfulle opplysningene har hatt en innvirkning på kjøpet eller på kjøpesummen.
- Selger burde forstått at han har gitt mangelfulle opplysninger.
Hvis forsikringsselskapet beslutter å fremme regress ovenfor seg som selger var ikke boligselgerforsikring noen garanti for at du ikke kan få noen krav mot deg i etterkant av et boligsalg.
Varsel om avkortning, bortfall eller nedsettelse i forsikringsdekningen
Til tross for at du har kjøpt en boligselgerforsikring kan du oppleve at forsikringsselskapet ikke vil ta regningen.
Hvis kjøperen har fremmet et krav ved feil eller mangler kommer kravet gjerne i form av prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet. Hvis forsikringsselskapet vurderer å ikke dekke kjøperen krav vil du som selger få et varsel fra forsikringsselskapet. Dette varselet gjelder avkortning, bortfall eller nedsettelse av forsikringsdekningen, og innebærer dermed et varsel om regresskrav.
Dette varselet betyr at forsikringsselskapet mener at du ikke er dekket av boligselgerforsikringen og at det er du som selger som må betale deler eller hele av kjøperens krav. Det som skjer videre er som følger:
- Forsikringsselskapet varsler selgeren om kravet
- Forsikringsselskapet tar skadeoppgjøret direkte med kjøperen
- Forsikringsselskapet fremmer regresskravet mot deg for utbetalingen de har gjort til kjøperen
Grunnen til at forsikringsselskapet kan rette dette kravet mot deg som kjøper er at når du tegner en boligselgerforsikring, er det forsikringsselskapet som påtar seg ansvar for feil med boligen. Fordi forsikringsselskapet påtar seg dette ansvaret, krever de at du gir riktige og utfyllende opplysninger om boligen. Dersom forsikringsselskapet mener at du i forbindelse med salget har gitt mangelfulle eller uriktige opplysninger, kan de kreve at du skal dekke deler av- eller hele utbetalingen til kjøperen.
Hva om boligen har blitt solgt «som den er»?
De fleste boliger selges «som den er» som er en klausul som innebærer at selgeren i utgangspunktet ikke har ansvaret for eventuelle feil eller mangler som skulle dukke opp ved boligen i senere tid. I avhendingsloven står det imidlertid at det du fortsatt kan være ansvarlig for en mangel til tross for en «solgt som den er»-klausul. Dersom forsikringsselskapet snur seg mot deg og mener at du skal dekke deler eller hele kravet, kan det være veldig vanskelig å vinne over forsikringsselskapet. I en situasjon som dette er det helt avgjørende med bistand fra en advokat som er spesialist på området.
Hva gjør du dersom du har mottatt et varsel om avkortning av forsikringsdekningen?
Noter frister og krav til innhold
Når du først mottar et regressvarsel er det veldig viktig at du noterer deg de fristene som er satt i varselet. Det er ofte gjort en konkret vurdering av fristen fra forsikringsselskapets side, men normalt må man reagere innen to til tre måneder. Du skal også bli opplyst om klagegangen til selskapets vurdering, som kan være viktig å få med seg.
Kontakt en spesialist hos Osloadvokatene
Hvis du har mottatt et varsel eller regresskrav kan det være vanskelig å stå opp mot forsikringsselskapet. Da er det lurt å ha med en spesialist fra Osloadvokatene på laget ditt. Våre advokater har lang erfaring med lignende saker og kjenner dine rettigheter. Dersom du har en forsikring som inneholder rettshjelpsdekning kan du også få dekket inntil 80% av dine advokatutgifter.
Spar på all dokumentasjon
Det er viktig at du sparer på all dokumentasjon som gjelder utbedringer som er gjort på boligen, egenerklæring, takstpapirer, og lignende. All kommunikasjon med megler og kjøper er også viktig at du har. Dette er dokumentasjon du kan laste opp på nettsiden her og som vår advokat bør få se på.
Mangler som stammer fra andre
Hvis mangelen stammer fra arbeid utført av en tredjepart, for eksempel en elektriker, snekker eller byggmester som ikke har utført arbeidet som forventet er det viktig at advokaten for oversendt all informasjon og at man fremmer et krav overfor tredjeparten før en eventuell reklamasjons- eller klagefrist er utgått.